Hoe bouw je een goede training?

Het is een onderwerp van brede discussie tussen consultants en trainers.  Iedereen heeft er zo een beetje zijn eigen idee over.  Cijfers van tevredenheidsenquêtes en retentie testen vliegen je om de oren.  Zinloos gewauwel indien je het mij vraagt.  Tevredenheidsenquêtes gaan meestal enkel over de kwaliteit van de broodjes en het entertainment gehalte van de trainer.  Retentietesten kijken enkel naar de kennis die men aan een training overgehouden heeft na een bepaalde periode (bedroevend weinig meestal).

De eigenlijke maatstaf voor een training, is de bijdrage die ze leverde aan de resultaten die de deelnemers behalen na het volgen van de training.  En die meeting, die wordt zelden of nooit gedaan.  Logisch, het confronteert de investeerder (de opdrachtgever) en de uitvoerder (de trainer) immers met de harde werkelijkheid.  Trainingen hebben meestal geen of weinig effect op de effectieve performatie van deelnemers.

Nochtans is het leerrijk en zinvol deze meeting te doen.  Ik doe het al jaren.  Het is zeer eenvoudig.  Je spreekt enkele duidelijke doelstellingen af.  Je bepaald hoe je deze kwantitatief kan meten (KPI’s) en beslist voordien wanneer je dat gaat meten (meestal na zo een zes maanden).  De informatie die je daaruit kan halen is essentieel om steeds betere trainingen (effectievere trainingen) te ontwerpen.

Uiteindelijk zijn er een drietal gegevens die de effectiviteit van een training bepalen, zo leerde ik door de jaren.  Ik geef ze u graag mee.

1 Gebundelde trainingen werken nooit

We hebben de neiging trainingen op een zo kort mogelijke tijd te geven.  Een dag, twee of drie dagen, al dan niet aaneensluitend.  Dit werkt niet.  Het is teveel kennis om te verwerken te snel na elkaar.

Een bijkomend nadeel is dat de deelnemers in die periode een operationele achterstand opbouwen en na de training eerst snel aan de slag gaan om die achterstand weg te werken.  Zo gaat het grootste gedeelte van de opgedane kennis verloren.

Ik probeerde dit op te lossen door trainingen op te splitsen in halve dag sessies, met telkens minimaal een week er tussen.  Een revolutionaire verbetering van de resultaten was het gevolg.

2 de focus is te kort

Een tweede hinderpaal vinden we in de periode dat mensen die een training volgen een echte focus op hun vakvaardigheden hebben.  De mensen die met volle motivatie en overgave met hun vak bezig zijn, zijn zeldzaam. De enige momenten dat de meeste mensen echt met de ontwikkeling van hun vaardigheden bezig zijn, is tijdens de training.

De managers zijn zelden bij de trainingen aanwezig en wanneer ze dat we zijn, is het voor velen enkel een verplicht nummer of – nog erger – een moment om hun visie en kennis te etaleren en de training te dwarsbomen, ongewild maar toch.

Ik probeerde dit op te lossen door eModules op te zetten en een quasi permanent gevolg aan de training te geven.  Dat werkt best wel goed.

3 er wordt geen vertaling gemaakt van kennen naar kunnen

De laatste berg die beklommen moet worden, is het vertalen van kennis naar kunde.  Het ontwikkelen van kunde vergt tijd en oefening.  Je kan perfect theoretisch weten hoe je piano moet spelen.  Je kan het snel – zeg op enkele weken – leren.  Maar het ontwikkelen van de vaardigheden die daarvoor nodig zijn neemt jaren in beslag.

De illusie van rollenspelen en oefeningen om dit te leren is zinloos.  Ze vragen van de deelnemers om nog niet geassimileerde kennis op enkele minuten in een artificiële situatie te demonstreren.  Zowat elk onderzoek geeft aan dat dit een negatieve invloed heeft op de leercurve.

Ik probeerde dit op te lossen door coaching aan te bieden en enkele co-bezoeken te doen.  Dat werkt prima, maar om echt effectief te zijn, wordt het onbetaalbaar voor de opdrachtgever.

Hoe moet het dan wel?

Vanuit deze gegevens, kan u wel enkele degelijke oplossingen bedenken die wel werken en wel degelijk een positief effect hebben op de vaardigheden van deelnemers.  Alleen vergt die aanpak een omslag van denken.  We denken bij trainingen nog teveel aan boeken, borden en leslokalen.

Trainingen kunnen bijzonder effectief zijn (en zeer betaalbaar) indien ze over een langere periode lopen (zes maanden lijkt ideaal te zijn).  Indien ze voor een permanente groei zorgen (kleine beetjes per keer, die een directe positieve impact hebben) en zo de motivatie hoog houden en indien ze herhaalbaar (herleesbaar, geen dwaze Powerpoints dus) en herkenbaar zijn.

Dit alles hebben we uitgewerkt in een nieuwe aanpak, die loopt over zes maanden, betaalbaar is en volgens ons aan alle vereisten voldoet.  Voor hen die het eens willen ervaren, de eerste reeks (voor verkopers) is beschikbaar via deze link. (voor de zes maanden kost het slechts € 97,50 alles inbegrepen, ook de BTW).  De reeksen voor managers en marketing volgen de komende weken en maanden.

Probeer het eens (de eerste twee weken zijn gratis) en kijk wat het resultaat is.  U zal mogelijk ontdekken dat echt effectieve trainingen niet duur hoeven te zijn en best aangenaam zijn om te volgen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s