Crisis management

crisismanagementEen van de meest uitdagende opdrachten die ik ooit aanneem, zijn opdrachten die als doel hebben een organisatie te herorganiseren om een crisis te boven te komen.  De term crisis management krijg ik moeilijk uitgesproken, dus gebruik ik meestal de definitie interim management.

Wanneer organisaties voor de uitdaging staan hun overleving veilig te stellen, begaan ze bijna allemaal de zelfde fout.  In een eerste stap proberen ze hun systemen en processen te verbeteren.  Maar iets wat slecht werkt verbeteren, is de slechte werking perfectioneren.  Nooit geen goede oplossing.

In een tweede stap proberen ze te identificeren wat goed loopt en de rest af te stoten.  Soms werkt dit maar meestal worden de collaterale effecten van wat slecht loopt over het hoofd gezien.  Voor vele klanten zijn dit immers redenen om bij hen te kopen.

Pas wanneer het kalf vaak al half verdronken is, doet men beroep op een externe expert.  Die heeft dan de opdracht te doen wat hen niet lukte.  Soms is dit onmogelijk, maar vaak kan een externe managers meer gerealiseerd krijgen omdat hij een nieuwe en frisse kijk binnen brengt.

De belangrijkste stappen

Uiteindelijk zijn er drie stappen die de externe manager zal moeten doorlopen.  Drie punten die onmiddellijk aangepakt moeten worden, wil de oefening succesvol zijn.

1 Rust brengen

Elke organisatie in moeilijkheden kent veel onrust.  Medewerkers zijn onrustig en presteren veel minder dan ze kunnen.  Begrijpelijk.  Leveranciers beginnen tegen te wringen, banken doen moeilijk, klanten haken af….

Rust brengen is communiceren, voortdurend communiceren, met alle betrokkenen.  Zonder die rust zal het nooit lukken.  Dat is het fundament waarop al de rest gebouwd wordt.

2 Stabiliteit brengen

Dit komt meestal neer op het realiseren van financiële stabiliteit.  Onderhandelen met schuldeisers, banken en leveranciers is de eerste stap.  Vervolgens moet gekeken worden naar hoe men opnieuw een positieve marge kan realiseren.

Dit kan op vele manieren.  De meesten onder ons denken in de eerste plaats aan bezuinigen, snoeien en mensen ontslaan.  Maar dat zou pas de laatste oefening moeten zijn.  Er zijn behoorlijk wat andere zaken die u kan doen.  U kan de omzet verhogen (sales), de systeem kosten reduceren (administratie, procedures), processen optimaliseren (operationele werking) en zo voorts.

3 Verandering brengen

De derde stap neemt iets meer tijd.  Zij of hij zal de organisatie, haar markt en omgeving moeten bezien en een nieuw businessplan opstellen.  Dat is overigens ook belangrijk om de inspanning van stap twee kracht bij te zetten.

Hier is het belangrijk de ganse organisatie bij de oefening te betrekken.  U moet de ganse grijze massa in de hoofden van alle medewerkers mee aan het denken zetten.  Doet u dit niet, dan botst u keer op keer op weerstanden, onwil, gebrek aan geloofwaardigheid en onbewust sabotage.

Zelf de crisis aanpakken

Indien u zelf aan de slag gaat, zal ook u die stappen moeten doorlopen.  Indien u geen extern manager wil inhuren om deze inspanningen voor u te doen, dan is het belangrijk dat u minstens een extern iemand (en dat kan even zo goed een bevriend bedrijfsleider of manager zijn) die u bij staat.

Het is niet omdat u de kennis niet beschikt, daar beschikt u ongetwijfeld wel over, maar wel omdat u vast zit in de situatie.  U heeft een reeks gewoontes en routines, die u beletten een bredere kijk op het geheel te ontwikkelen. En dat is een belangrijke hinderpaal.

De belangrijkste raad die iemand u kan geven is de volgende.  Probeer het nooit alleen.  Die kans was er en het is fout gelopen.  Dat is geen reflectie over uw capaciteiten, maar een vaststelling.  De oorzaken liggen meestal in een veranderende omgeving, en die verandering is moeilijk te bespeuren wanneer u er dagelijks met uw neus bovenop zit.

Daarom, huur een extern manager in of – indien u dat niet wil doen – zoek een extern expert om u bij te staan.  Dat biedt u de beste kansen op succes.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s