Zinloze non-oplossingen

drie ezeltjesU heeft, net als ik, gehoord dat de ‘kwaliteit van de instroom’ bij de lerarenopleiding te wensen over laat.  Een stelling die – zoals steeds wanneer ik dit soort nonsens hoor – de rillingen over mijn rug deed lopen.  En het antwoord hier op van Pascal Smet, de fameuze ijkingsproef, doet me nog erger huiveren.

Het is tekenend voor de heersende mentaliteit van snelle actie zonder impact die we overal om ons heen aantreffen, in bedrijven zowel als bij de overheid.  We zien iets waarvan we denken dat het een probleem is, zoeken een eenduidige oorzaak, waarvan we denken dat ze een verschil zal maken en bedenken een oplossing die alles moet veranderen.  Het resultaat van een dergelijke aanpak durft nogal eens teleur te stellen.

Denkfouten in drie fases

De eerste denkfout die we maken, is het oordeel dat er iets fout is met de ‘kwaliteit van de instroom’.  Met andere woorden, we evalueren de mensen die instromen net zoals we halffabricaten beoordelen die een productielijn instromen.  Waar we de mist in gaan, is het volgende.  Mensen hebben potentieel.  Ze kunnen zaken leren, kennis verwerven, attitudes opbouwen en veel meer.  Halffabricaten kunnen dit niet.  Ze zijn goed of niet.

De onvoorstelbare dwaasheid die we begaan is mensen en hun mogelijkheden te vergelijken met statische zaken.

De tweede denkfout die daaruit volgt, is dat het een ‘verloren zaak’ is.  Foute halffabricaten werp je weg, of stuur je terug naar de leverancier. Met andere woorden, we willen ander en beter.  Ander kan, beter is niet noodzakelijk waar.  Een ijkingsproef test de basis voorkennis van mensen en zegt zelden of nooit iets over hun potentieel.

De derde denkfout die hierop volgt is dat we onze eigen taken ontlopen door ‘de instroom’ te limiteren door een ijkingsproef in plaats van de kwaliteit (sorry, ik gebruik het woord omdat het in  deze context zo aangegeven is) zelf te verbeteren, in plaats van onze taak (mensen opleiden) serieus te nemen en te doen wat we moeten doen; al dat potentieel maximaal te ontwikkelen.

Asynchrone denkpistes

Deze logica, die in de bedrijfswereld bijzonder effectief is wanneer we over fysische processen spreken, loopt spaak wanneer we hem op zaken proberen toe te passen die door een veelvoud aan parameters wordt bepaald.  Mensen bijvoorbeeld.

Mensen rekruteren op basis van rigide profielen (de ijkingsproef) levert zelden uitzonderlijke performers op.  Het levert meestal enkel middelmatige presteerders op.  De uitzonderlijk goede mensen (kijk eens om u heen) zijn meestal a-typische mensen die vanuit een totaal andere achtergrond meer resultaten kunnen neerzetten.  De realiteit spreekt dus de logica van een ijkingsproef tegen.

Bovendien merkt u steevast dat deze logica niet consistent doorgetrokken wordt.  Kijk eens naar de benoemingen van top managers, ministers, parlementsleden, commissie voorzitters en dies meer.  Daar zal niemand het in zijn of haar hoofd halen om een ijkingsproef te organiseren.  Daar accepteren we dat mensen moeten groeien?

ijking proeven (en al wat er op lijkt) kunnen een aantal mensen uitsluiten die over onvoldoende bagage en inhoud beschikken om een traject succesvol af te leggen.  Maar ze zorgen er tevens voor dat mensen met een groot potentieel doch zonder alle noodzakelijke basis kennis uit het systeem gefilterd worden.

Wanneer u dus mensen in dienst wil nemen, stel u dan even de volgende vraag; hoeveel uiteindelijke resultaten verlies ik door vast te houden aan rigide proeven en profielen?  En hoeveel zou u kunnen winnen indien u mensen zou begeleiden en helpen ontwikkelen, ook al hebben ze niet de perfecte voorkennis?

Indien u denkt dat u daar geen antwoord op kan geven, kijk even naar de toppresteerders om u heen.  Ze hebben zelden de juiste basis, maar groeiden door ervaring, begeleiding en de juiste training.  Laat die kansen niet liggen!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s