Drie gouden regels voor een crisis situatie

crisis1Velen onder ons worstelen met de naweeën van de crisis. Nu pas, helemaal op het einde, merken vele organisaties dat de crisis zwaarder gewogen heeft dan gedacht. Sommige klanten zijn verdwenen, onze kapitaal reserves geslonken, mensen ontslagen, kennis verdwenen, structuren passen niet langer bij de nieuwe situatie…

Met andere woorden; werk aan de winkel. Er moet iets veranderen om onszelf een nieuwe kans te bieden. En daar slaat te vaak de paniek toe, en plooien we terug op datgene wat we kennen. Onze oude gewoontes.

Maar die oude gewoontes zijn net door de crisis afgestraft. En iets nieuws bedenken is niet steeds even eenvoudig. In tegendeel. Iets nieuws verzinnen is bijzonder moeilijk, wanneer u al jaren met uw neus op de zaken zit.

Laat me u daarom drie gouden regels aan de hand doen die u kunnen helpen juist en adequaat te reageren op elke crisis situatie. De inspiratie hiervoor kan u vinden in de honderden miljoenen jaren evolutie, waarin het leven crisis na crisis overwon en steeds bleef groeien. Het kan ook voor u werken.

Regel 1: focus je energie in de eerste plaats op wat je hebt, niet op groei

Het is wat ons lichaam ook doet wanneer we te weinig voedsel krijgen. Wanneer u een uithongeringsdieet start, zal uw lichaam de weinige energie die het heeft concentreren om cel herstel en vernieuwing. Uw immuun systeem wordt versterkt en uw lichaam wordt gezonder.

Net zo kan u de resterende energie (kapitaal, investeringsreserve etc…) best spenderen aan die zaken die uw organisatie gezonder maken. Versterk uw mensen, verbeter uw processen, verminder de kosten en bouw fallback systemen in.

De grootste fout die u kan maken, is alles in te zetten op een snelle groei om zo vers kapitaal en nieuwe klanten te vinden. Uw eerste zorg zou moeten uitgaan naar uw bestaande klanten (het opbouwen van een stevig fundament), naar uw processen en medewerkers. Op die manier versterkt u uw organisatie en haar mogelijkheden.

Regel 2: Laat het oude los en zoek het nieuwe

Doorheen de evolutie is er telkens er een ramp gebeurde een zaak die steevast terug kwam. Het leven evolueerde zeer snel. Oude vormen en oplossingen werden radicaal losgelaten en nieuwe antwoorden werden gezocht.

Net zo zijn de activiteiten, of de manier waarop u die uitvoerde, waarschijnlijk de reden waarom u zwak stond tijdens de crisis. Overleven en groeien kan dus alleen via nieuwe werkwijzen en manieren van aanpak.

De neiging om terug te vallen op het gekende is groot. Het was immers een succesvolle manier van werken voordien. Maar de omstandigheden zijn anders geworden en u heeft een nieuwe kijk nodig om die het hoofd te bieden. Neem eventueel enkele nieuwe mensen aan, uit een andere sector, zoek externe input. Maar zoek naar nieuwe manier om in de nieuwe situatie te overleven.

Regel 3: kijk om u heen en pas u aan

Aanpassingsvermogen is de drijvende kracht achter de evolutie. Darwin zag dit als eerste en formuleerde het met de beroemde woorden “een strijd die overleven toekent aan de sterkste en de diegene die het best in staat is om zich aan te passen” (survival of the fittest to addapt).

Net zo zal uw aanpassingsvermogen aan veranderende omstandigheden allesbepalend zijn voor uw toekomstige successen. U zal zichzelf (steeds weer) opnieuw moeten uitvinden. Nieuwe mogelijkheden moeten ontdekken en nieuwe manieren om daarop in te spelen.

Blijft u vasthouden aan wat u altijd al gedaan heeft, dan bent u gedoemd om irrelevant te worden en te verdwijnen.

 

Leer de lessen van de evolutie, die al honderden miljoenen jaren het leven verder deed ontwikkelen. Ze zullen ook voor u werken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s