Wij zijn tegen

tegen zijnIn deze verkiezingstijden horen we het bijna dagelijks. De politicus die de kans heeft haar of zijn project voor te stellen, gebruikt een aanzienlijk deel van de toegemeten tijd, om aan te geven waar men tegen is, welke zaken die andere voorstellen die men niet ziet zitten.

En kijk even in uw eigen hart. Hoe voelt dat? Juist, niet helemaal goed. Maar gevaar is een evolutionair aangeboren signaal dat we niet kunnen negeren. Het blijft langer hangen. Dus wanneer iemand ‘tegen’ iets is, en op de gevaren ervan wijst, dat blijft langer hangen.

En daarom gebruiken we deze techniek zo vaak. Maar het is een korte termijn oplossing. Een oplossing die wel wat ‘branding’ zal opleveren, maar daarom niet in de juiste context. En ‘juiste context’ interpreteren we hier als iets wat ook resultaten zal opleveren, want dat is immers de achterliggende bedoeling.

Het is de basis fout die vele verkopers maken

Verkopers maken deze fouten vaak leren er soms van. Ze leren dat het noemen van de naam van de concurrent dodelijk kan zijn. Ze leren dat ‘ergens tegen’ zijn, funest is en niet noodzakelijk – in tegendeel zelfs – een positieve connotatie met het eigen aanbod zal opleveren.

Verkopers die deze techniek gebruiken scoren steevast benedenmaats. Verkopers die voor iets zijn (hun eigen aanbod) en dat van anderen met mild begrip benaderen, scoren steevast bij de toppers.

Het is een levenswijsheid

Mijn grootvader vertelde het mij al op jonge jaren. ‘Je moet voor iets zijn’. De reden die hij hiervoor gaf, was dat ergens voor zijn, je meer energie geeft. Het spreekt mensen aan en kan hen bezielen. Het trekt mensen mee. Het zorgt ervoor dat anderen een positieve indruk van jezelf geven.

Meer nog, aangezien we elkaars emoties spiegelen, is het begrijpelijk dat het spiegelen van een positieve emotie (ergens voor zijn) meer aanspreekt dan het spiegelen van een negatieve emotie (ergens tegen zijn, ergens bang voor zijn).

Het is onze instinctieve reactie

Maar het is onze instinctieve reactie om ergens tegen te zijn en dat te gebruiken in communicatie met anderen. Het laat ons immers toe onze identiteit neer te zetten. Het geeft ons de kans on ergens tegen af te zetten en onszelf te definiëren in termen van wat anderen wel zijn en wij niet.

Dat, dat geeft ons een direct gevoel van weldaad. Voor onszelf is het een manier om onze plaats te verwerven. Dat anderen dit anders bezien, gaat meestal aan ons voorbij.

Het is een kans

En het is een kans. Een kans om relaties op lange termijn uit te bouwen, om anderen te overtuigen, een kans die we te vaak laten liggen. Indien u erin slaagt de menselijke neiging tot zelfdefinitie in het negatieve (de andere aanvallen) naast ons neer te leggen, dan hebben we een mijl voorsprong op anderen.

Zoals met alles, is het een kwestie van oefenen. Probeer het in kleine dingen. Let er op. Probeer zo weinig mogelijk tegen te zijn. Telkens u merkt dat u ergens ‘tegen’ bent, en dit aan de wereld begint te verkondigen, probeer dit dan onmiddellijk om te keren en juist te vertellen waar u voor bent (zonder uit te leggen waarom u ergens anders tegen bent). U zal snel – zeer snel – merken wat voor een positieve impact dit heeft op uzelf en uw omgeving.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s